كتاب
ارژنگ
«ارژنگ»
(به ايراني
ميانه: Ardahang) عنوان
يكي از كتابهاي
غيرمذهبي
ماني است. اين
اثر، دفتري از
نقاشيها و
پيكرنگاريهاي
رنگي براي
ارائهي شرحي
مصور از جنبههاي
بسيار مهم
آموزههاي
ثنوي (dualistic) مانوي
بود. ارژنگ
احتمالاً ذيل
و ضميمهاي -
اما يقيناً
جداگانه - را
بر كتاب
«انجيل زنده/
انجيل بزرگ»،
يكي از آثار
مذهبي مانوي،
تشكيل ميداد.
از اين اثر
همراه با ديگر
كتابهاي
نوشتهي
ماني، در متون
پارتي ياد شده
است. ارژنگ در
نوشتههاي
قبطي مانوي، Eikon
خوانده شده و
از تصوير (eikon)
ماني كه در
جشن بما (Bema) بر
تختي پيشاروي
جماعت مؤمنان
قرار داده ميشد،
مشخص و متمايز
گرديده است.
به اين كتاب،
همچنين با
عنوان
دربردارندهي
تصاويري از
داوري نهايي
آخرت، اشاره
گرديده است.
در نوشتهاي
چيني، "چكيدهي
آموزهها و
شيوههاي
تعليم ماني،
بوداي
روشني"، «Men-ho-i
بزرگ» خوانده
شده (براساس
پيشنهاد
اميل
بنونيست، از
صفت bungahig* و آن هم
از bungah پارتي به
معناي "بنيان،
شالوده"
برگرفته شده)
كه به صورت
«نقاشي دو اصل
بزرگ» ترجمه و
تفسير گرديده
است و ظاهراً
اشاره به كتاب
ارژنگ دارد.
براي ريشهشناسي
واژهي پارتي Ardahang
(= ارژنگ)، شدر (H. H.
Schaeder) واژهي
پارسي باستان arta-thanha*
(ارته-ثنه) به
معناي "پيام
راستي" را پيشنهاد
كرده كه با
«بُشر الحق»
عربي ذكر شده
در كتاب
«فهرست» ابن
نديم، مطابق و
مترادف است.
اما راه حلي
كه عموماً
پذيرفته
باشد، هنوز
يافته نشده
است (اين واژه
شايد به معناي
"نقاشي" باشد،
اگر hang- را
برگرفته از
ريشهي
ايراني كهن -thang
به معناي
"نقاشي كردن"
بدانيم). در
ادبيات فارسي
نو، اين واژه
به چندين شكل
كمابيش تحريف
شده باقي
مانده است:
ارژنگ، ارتنگ،
ارجنگ،
ارسنگ،
ارهنگ،
ارغنگ، تنگ،
چنگ. خود
نگارههاي
اين كتاب گم
شدهاند اما
پارهاي از
تفسيرهاي
پارتي اردهنگ
(Ardahang) شناسايي
گرديده است.
جالب آن كه در
روايات
تاريخي متأخر
اسلامي، از
ماني، مشخصاً
و اختصاصاً به
عنوان بنيانگذار
يك دين يا يك
شخصيت بزرگ
ديني ياد
نشده، اما از
وي به طور
ممتاز و
برجستهاي،
به عنوان يك
هنرمند سخن
رفته است. در
تصوير ارائه
شده از ماني
در اين
روايات،
انگارهي
ماني نقاش
چيره و غالب
است. البته
اين گونه
روايات به
لحاظ تاريخي،
تا اندازهاي
مبتني بر
گرايش و علاقهي
مشهور
مانويان به
نشر كتاب،
نوشتار و
نگارهها،
اما به ويژه
مبتني است بر
خود كتاب
اردهنگ ماني -
كه تصور نقاش
بودن ماني را
القا كرده است.
برپايهي
دادههاي
متون تاريخي
ايراني،
اردهنگ اثر
استثنايي و
فوقالعادهاي
بود و با
مهارت و
استادي بينظير،
و صورتها و
كيفيات شگرفي
ترتيب داده
شده بود. گفته
شده است كه
نسخهاي از
كتاب ارژنگ در
اواخر سدهي
يازدهم
ميلادي در
غزنه، هنوز
موجود بوده است
("بيان
الاديان"
ابوالمعالي،
1092 م.؛ ميرخواند،
سدهي 15/ 16م.). در
شاهكار
فردوسي و در
حماسهي
داستاني
فخرالدين
اسعد گرگاني،
«ويس و رامين»
(سدهي 11م.)،
ماني - خالق
ارژنگ - نقاشي
بزرگ از چين
توصيف شده است
(شاهنامه، ed. J. Mohl, V, pp.
472-75؛ ويس و
رامين،
ويراستهي م.
محجوب،
تهران، 1959، ص 32، 287).
اين شهرت و
معروفيت آن
گونه بود كه
«ماني»
اصطلاحي شد براي
خطاب به هر
نقاش پرآوازه
و برخوردار از
تواناييهاي
استثنايي
هنري (1).
(1) J. P. Asmussen, "Arzhang": Encyclopaedia Iranica, vol. 2, 1987,
pp. 689-690